Agenda / News

Zevenblad #3

poëzie en beeldende kunst, Plaatsmaken Arnhem

Zevenblad is een magazine voor poëzie en beeldende kunst, dat twee keer per jaar verschijnt. Het is een initiatief van het collectief Dichters Dragen Voor, Estelle Boelsma, Inge Pollet en Menno Wieringa en het wordt uitgegeven door Plaatsmaken, Arnhem.

bijdrage: tekeningen ‘Drum’

On Abundant Grounds.

Jubilee exhibition 15 years Kunstpodium T, 3-11 / 4-12, 2022

Met de tentoonstelling On Abundant Grounds staat Kunstpodium T stil bij haar vijftienjarige bestaan en het langlopende Apprentice Master program. In de afgelopen 15 jaar is er onder begeleiding van 200+ Masters een weg in de Nederlandse kunstscene gebaand voor meer dan 800 jonge kunstenaars.  Het A/M programma heeft plek geboden aan een selectie uit academies in Nederland, Belgie, Spanje, Engeland, Ierland, Tsjechie, Spanje, Hongarije, Slovenie, Litouwen en China.

In On Abundant Grounds wordt de reikwijdte getoond met een generationele selectie van kunstenaars die in de afgelopen jaren onderdeel waren van de programmering van Kunstpodium T. De groep bestaat uit oud-deelnemers van de projecten: het Apprentice Master programma, De Nieuwe Vincent kinderproject en Inversie Talenthub:

Karin van Pinxteren (1967) | Master 2012/2013 + Yearmaster 2013/2014, Tim Hollander (1987) Apprentice 2013/2014 + Master 2019/2020, Maureen Jonker (1994) Apprentice 2016/2017 + Inversie 2020/2021, Ida Leijting (1998) Apprentice 2021/2022, Steven Antonio Manes (1993) Apprentice 2017/2018 & Byron Greenwood (2010) Nieuwe Vincent 2021.

Liefdevol & Kritisch.

performance Collectie De.Groen, Arnhem, September 29, 2022

Julius Thissen (foto Studio Julius Thissen), Hadassah Emmerich (foto Teri Romkey), Karin van Pinxteren (foto Rob Groot Zevert), David Bernstein

De serie Liefdevol & Kritisch is opgezet als een estafettereeks waarbij steeds twee beeldende kunstenaars met elkaar in gesprek gaan. Uitgangspunt voor dit gesprek is een eigen kunstwerk dat éen van de kunstenaars meeneemt, de avond eindigt met een performance.

29 september: Julius Thissen & Hadassah Emmerich, performance bij aanvang door David Bernstein en bij afsluiting door Karin van Pinxteren.

Liefdevol & Kritisch is een project van Niek Hendrix, Frank Koolen en Chantal van Lieshout.

Hetzelfde anders zien.

Boekpresentatie Erik de Jong & Tineke Kambier, Klooster Hoogcruts

Zondag 4 september is het boek ‘Hetzelfde anders zien’ van Erik de Jong en Tineke Kambier uitgekomen en gepresenteerd in het klooster HXHoogcruts, de werk- en expolocatie van ARTWARE, het projectbureau van Tineke en Erik. Het is een waardevolle, liefdevolle en fraai vormgegeven publicatie over een zoektocht naar en een uiteenzetting over kunst en leren.

In de omlijsting naar het eerste exemplaar mocht ik mede, heel eervol samen met Ek van Roosendaal (decorontwerper | architect), Rebekka Straetmans (Kunst & Samenleving | Jan Van Eyck) | Lizzie Veldkamp (beeldend kunstenaar)  een inleiding geven op het boek.

Het is vanaf nu te koop bij Projectbureau ARTWARE.

ARTWARE is een onafhankelijk bureau voor beeldende kunsten dat in 1998 werd opgericht door Tineke Kambier en Erik J de Jong. Sinds de zomer van 2020 gebruikt ARTWARE het voormalige kloostercomplex van Hoogcruts als projectruimte. Dat resulteerde in een fotografieproject en een onderzoek naar de gedeelde waarde van flexibele kunstpraktijken, collectieve leerprocessen en humanistiek. 

Op/On Instagram

EVEN ODD.

April 10, 2022, Maastricht.

PAIRS of artworks

Salon talk with Johan van Cauwenberghe: culture critic, ‘phenomenologist at heart’, Reinhard Doubrawa, Fabrice Hermans, Karin van Pinxteren; introduction by Jos Bosman.

The theme is works of art that consist of two objects that form a pair. Almost the same (EVEN), but not completely (ODD).

M_RAM, 10 april 2022, 3 PM, Brusselsestraat 89 A-01, Maastricht: The aim of the Maas-Rhine Academy Maastricht, is to stimulate crossborder dialogues, as personal meetings.

Wann wieder, Berge–?

nieuwe editie / new edition

Zintuigelijk, alleen zoals een dier iets heel langzaam toelaat, aanschouwt het paard de taal. De schrijver, de bindende schakel tussen de twee, zat op de rug van het paard en schreef de zin. De afwezigheid van de schrijver veroorzaakt een wonderlijk moment van twee afzonderlijke werelden.

De zwevende zin ‘Wann wieder, Berge–?’* vertelt over de inspanning en uitputting na een grote uitdaging. Ondanks het afzien keert de ervaring zich uit in het besef en het geluk van mentale rijkdom die boven vermoeidheid uit stijgt.

In an animal sensory way, the horse assesses the situation slowly, beholds the language. The writer, the binding link between the two, sat on the horse’s back and wrote the sentence. The absence of the writer causes a strange moment of two separate worlds.

The floating sentence ‘Wann wieder, Berge–?’* tells of the effort and exhaustion of a big challenge. Despite the suffering, the experience is reflected in the realization and happiness of mental wealth that rises above fatigueness.

paard: mdf, diepzwart mat acrylverf, fluorlak achterzijde (rood)

tekst: karton, Oost-Indische inkt, fluorlak achterzijde (geel), aluminium strip

editie van 5: positie hoek rechts: 3, positie hoek links: 2

140 x 64 x 3 cm, handgemaakt

verkrijgbaar vanaf juni 2022

prijs 1500,–

*Ein Pyrenaenbuch, Kurt Tucholsky, 1924

Tambor de Poesía

Opening performance, Het Lage Noorden, March 18, 2022, Marrum.

Het Lage Noorden, Marrum

Maria Blaisse, Janne van Gilst, Elise ‘t Hart, JiaoJiao Li (CN/NL), Karin van Pinxteren, Hassan Sheidaei (IR/NL)

Onrust moet worden verhelderd

Nachtportier | 2 januari 2022

Musée Rimbaud, Charleville – Mézières (F)

Een onverwachte ontmoeting met Rimbaud bracht een klare gedachte.
Met een klik op de afbeelding ga je naar het korte verhaal. Leesduur 4 minuten.

The Journey

16 October 2012 – 16 February 2022, De Ketelfactory, Schiedam .

De Reis is de grootse afscheidstentoonstelling van het 12,5 jaar jarig bestaan van de Ketelfactory. Met een reis langs de geschiedenis en ontwikkeling van De Ketelfactory.

De Ketelfactory heeft voor mij veel betekend. Vanaf 2009 ben ik door Winnie Teschmacher uitgenodigd om te exposeren. In dat jaar was het De Ontmoeting, gevolgd door de grote Snapshot tentoonstelling in 2016 en Stil in 2019. Bij de exposities verschenen altijd prachtige publicaties voor de tekstuele verdieping en de neerslag van het werk. In mijn geval De Ontmoeting 2010 / door het beeld, door het woord met een interview en het werk Easy to love op de cover, 2015 / Oerstof met tentoonstellingsbeelden van Snapshot, 2016 / STIL met de Stiltecollectie, 2019 en Voorjaar 2020 met een cahier over 2020. Daarnaast het interview door Peter Henk Steenhuis in Letter & Geest van TROUW over de expositie in Museum de Pont 2012.

Bij Snapshot is La Chambre de Cathérine ontstaan over Big Data, mijn tweede sleutelwerk. Ik ben de Ketelfactory, Winnie Teschmacher, en het mecenaat familie Nolet, zeer dankbaar voor de unieke plek en het voor mij belangrijke podium.

*

The Journey is the last grand farewell exhibition of the 12.5 year anniversary of the Ketelfactory. You travel through the history and development of De Ketelfactory. Not only the exhibition space and the building of De Ketelfactory play a prominent role, the place and the space around it will also be involved in this journey.

SPEAKING OF_

2021-2024, Haarlem / Amsterdam .

Seth Siegelaub

In 2020 artist/ artistic researcher Lucas Hoeben and artist/artistic researcher Eva Pel started the project SPEAKING OF_ , the collaboration is based upon the legacy of Seth Siegelaub’s life and work. Lucas and Eva invited me to participate in the project that will be reflected in various locations in 2021-2023.

Seth Siegelaub (1941, Bronx, New York – June 15, 2013, Basel, Switzerland) was an American-born art dealer, curator, author and researcher. He is best known for his innovative promotion of conceptual art in New born art dealer, curator, author and researcher. He is best known for his innovative promotion of conceptual art in New York in the 1960s and ’70s, but has also been a political researcher and publisher, textile history bibliographer and collector, and a researcher working on a project on time and causality in physics.

‘HEY KARIN, WAS THINKING ABOUT YOUR WORK’

This line is often the first sentence in a message of a friend making a bridge to one of the artworks, through an image or being somewhere in the world. Over the years I received a collection of unexpected reminiscence images. I thought it would be nice to post them in a blog.

Click here to visit the blog

meanwhile in amsterdam

31 July, 2021

‘Ruimte innemen vergt een zeker karakter’

Tussen aanhalingstekens op het Waterlooplein. Mijn naam is verdwenen maar aforisme is gebleven 👍. Anoniem in Amsterdam, op de grens tussen woning en openbare ruimte.

Between quotation marks on Waterlooplein. My name is gone but my aphorism has remained 👍. Anonymous in Amsterdam, on the border between home and public space.

Naar de tentoonstelling

BLOGS LUCETTE TER BORG GEBUNDELD

Paltzbiënnale 20/21

Schrijver en journalist Lucette ter Borg heeft een blog bijgehouden voor De Paltzbiënnale. Ze combineert ervaringen van haar eigen langdurige verblijf op het landgoed De Paltz voor haar derde roman met de installaties van de tentoonstelling In Between Trees, 20/21. Het levert literaire kunstbeschouwing op.

De 7 blogs zijn door de organisatie gebundeld voor diegenen die de Paltzbiënnale mogelijk hebben gemaakt, een elegant boekje van zacht papier.

Blog 4 betreft een reflectie op mijn installatie voor de Paltzbiënnale.

ontwerp: Peter Jonker, oplage 100 (14 p f/c + 300 gr omslag)

naar blog 4 in de uitgave

DE MAN DIE OP ZIJN BUIK LAG

Pauw met Onkruid, Paltzbiënnale 20/21

Paltzbiënnale gemist of wil je het verhaal nog een keer lezen of horen?

Om te lezen klik hier.

Of luister naar het audioverhaal van de installatie door de camera van je telefoon op de QR code te richten en op de link te klikken die op je schermpje verschijnt, het verhaal begint.

installatie, verhaal en stem: Karin van Pinxteren

montage, regie en stem: Ferry van Nimwegen

Paltzbiënnale * In Between Trees

June 18 – July 18, 2021, Soest . .

De PaltzBiennale is the bi-annual art project on estate De Paltz in Soest. ‘In Between Trees’ is the title of this edition. De Paltzbiënnale selected eight artists who look from different perspectives for this edition: Caz Egelie, Karin van PinxterenKevin Bauer, Ronald van der Meijs, Maurice BogaertSemâ Bekirović, Wim Schermer en Yvonne Dröge Wendel. The project is supported by The Mundrianfund.

naar recensie Lucy in de Lucht

naar recensie AD

Geen Daden Maar Woorden

June 12 – July 18 2021 | Omstand, Arnhem .

Korrie Besems is the initiator and curator of the exhibition Geen Daden Maar Woorden. Deelnemende kunstenaars: Rein Jelle Terpstra, Karin van Pinxteren, Maria Barnas ft. Nathalie Bruys, Veronique Efomi, Ruben Planting, Jan Verhaeghe, Korrie Besems, Gracia Khouw, Gerard Koek, Niels Post.

Woorden komen tot leven als ze gehoord, gelezen of gezien worden. lees verder

Naar het expoverslag van Omstand

Publicatie Geen Daden Maar Woorden

June 12 | Omstand, Arnhem .

© 2021 Omstand

graphic design: Jaap Kroneman

curator exhibition: Korrie Besems: Maria Barnas ft. Nathalie Bruyes, Korrie Besems, Veronique Efomi, Gracia Khouw, Gerard Koek, Karin van Pinxteren, Ruben Planting, Niels Post, Rein Jelle Terpstra, Jan Verhaeghe (B)

text: Fenne Saedt, Veronique Efomi, Korrie Besems

production: Rob Groot Zevert , 40 p f/c, oplage 250 stuks

naar de publicatie

Post Corona * Jegens & Tevens

18 februari 2021.door Bob van der Sterre

Post-Corona: een serie interviews met kunstenaars die terugkijken op de coronaperiode in 2020. Het tweede interview is door Bob van der Sterre met Karin van Pinxteren. Ze woont en werkt in Heeswijk (Noord-Brabant), midden in de provincie die hard getroffen werd door de eerste golf.

Lees verder….

Here is Mong Kok…

1 – 21 October 2020, Hong Kong

In the project ‘here is Mong Kok…’ the artists take a variety of experimental expressions to question the very notion of ‘Mong Kok’ (MK). Does it exists? Is it truly ‘Hong Kong’? Is it local? Is it global? Is it glocal? Curated by Andrew Lam.

To my contribution ‘Authorized Dealer’

Tip in het Parool

Dianne Bleeker tipt de solotentoonstelling ‘Ruimte innemen vergt een zeker karakter’ in het Parool.

Cityscapes Mental Space, Waterlooplein 339, Amsterdam, 13 juni – 26 juli 2020

naar het artikel

In het Oerbos van de Taal

door Dirk van Weelden, 13 juni 2020, Cityscapes Mental Space, Amsterdam

‘In het oerbos van de taal’ het openingswoord van Dirk van Weelden op Vimeo voor de solotentoonstelling ‘Ruimte innemen vergt een zeker karakter’ (Wat kàn een vreemdeling eigenlijk zien? – Kurt Tucholsky)

naar vimeo om te luisteren

naar de uitgeschreven lezing

Ruimte innemen vergt een zeker karakter

13 June – 26 July 2020, Cityscapes Mental Space, Amsterdam

Cityscapes nodigt kunstenaars op het Waterlooplein uit voor experimentele presentaties/installaties op het gebied van “Mental Space”. Karin van Pinxteren exposeert van 13 juni tm 26 juli een poëtische weerslag van haar ambivalente reisbelevenissen. Bij de tentoonstelling verschijnt de publicatie Nachtportier *reizen

LOCATIE:              Waterlooplein 339, Amsterdam
PERIODE:              13 juni – 26 Juli, 2020

Countryside – Artist in the Field, China

Migratie from villages to big cities is a worldwide problem. In Le Ming Village in China the city has come to the village through a museum with a mission: Yuan Art Museum. On invitation by professor Chen Xiaoyang en Ruby Lau I was invited for a two day visit with graduated artists from Guangdong Academy of Fine Arts. Click here or on the image for the report.

28 + 29 December, 2019, Le Ming, Liangkou Town, district Conghua, Guangzhou, Guangdong

Organized by GAFA university Guangzhou Academy of Fine Arts, University City Art Museum & Yuan Art Museum + Co-organizer: Guangdong Green Shoots Rural Woman’s Development Foundation.